Monday, February 22, 2010

EMELIE RASAR MOT SL!

Jaadå, vi har väl alla sett rubrikerna på kvällstidningarna sista dagarna och om inte så har vi väl upplevt eländet. För hör och häpna; det kommer snö ibland under vinterhalvåret och då funkar helt plötsligt ingenting.

Igår tog min resa till Farsta (som i vanliga fall tar 20 minuter) ungefär två timmar. Jag blev 1 ½ timme sen till jobbet och tyckte inte alls att det kändes roligt att behöva dela ersättningsbuss med stridslystna pensionärer mfl. Vi stod som packade sillar och jag bara väntade på ögonblicket då dörrarna skulle flyga upp under resans gång och vi skulle rulla ut på löpande band. Men det gick bra. Vi kom fram till Gullmarsplan och eftersom inga tunnelbanor gick, och personalen inte visste om det skulle komma bussar eller ej, så improviserade jag fram en resa som tog mig först till Liljeholmen och sen, med sightseeingbuss, till Farsta centrum.
Jag är iallafall tacksam för att det inte var jag som skulle öppna, då hade jag åkt på böter i tiotusenkronors klassen. Halleluja.

Och idag skulle jag till Nynäshamn.
"Eller inte" sa SL till mig i morse när jag skulle se hur trafiken verkade te sig idag. Och mycket riktigt. Den verkar inte alls vilja samarbeta, så jag försökte inte ens ge mig iväg. Det kändes inte alls värt det.
Så idag har jag vart fånge i min egen förort/lägenhet. Det kröp verkligen i kroppen och jag behövde många timmar till att vänja mig vid tanken på att faktiskt inte få träffa någon face-to-face, förutom möjligtvis kassörskan på ICA.
För att få komma ut lite grann iallafall tänkte jag att jag går och sponsrar SL med lite mer pengar och köper ett nytt SL- accesskort, och när jag står där i godan ro, allt fungerar som det ska, köpet går igenom och allt är frid och fröjd... Nä, men då går inte mitt accesskort att läsa av en andra gång för att ladda på kortet. Så SL har alltså fått mina pengar, men jag har inte fått något färdbevis. Vad vill SL mig? Work with me, please!

MEN!
Om man ska se det positivt så har vi ju iallafall något att prata om dessa dagar. Vädret och SL är på allas läppar känns det som. Och OS, men där är jag inte så insatt så jag håller mig till det jag kan. Uppenbarligen.

Marre åkte till Sydafrika igår kväll och jag tänkte skriva att jag inte är ett dugg avundsjuk, men nu får det vara nog med ironi. TA MIG HÄRIFRÅN!

Och grattis till Kristoffer som fick jobbet på NK som han ville ha! Bra jobbat, du är grym! :)

1 comment:

Kristoffer said...

Stoffe håller med Emsan till 100% SL SUGER! Lite snö, lite kyla och personalbrist är INTE OKEJ! Åtminstone inte som orsak till att ställa in tåg och svamla.
TACK förresten för ditt grattis till mitt nya jobb!
puss